יום חמישי, 17 בנובמבר 2011

רעיון לאיזון בלוטת התריס

שיטוט ברשת הביא אותי למאמר מעניין ושימושי שאולי יועיל לאלו שסובלים מבעיות בבלוטת התריס .
הבאתי ציטוט מהמאמר ואוסיף מנסיוני שחלק מהמזון הוא שגורם לנו לרוץ לרופאים ולקבל תרופות שגורמות לנו בודאות לתופעות לוואי נוספות. עד גיל 36 בני האדם יכולים לאכול כל מה שהם רוצים אח"כ יש להקשיב לאותות שגופנו מנסה לאותת לנו. אל תמהרו תשימו לב לאיתותים תרשמו לעצמכם תזכורת על התופעות והאיתותים ותנהגו בהתאם. 

 בלוטת התריס: הטיפול הטבעי שיביא אתכם לאיזון

מקור

טיפול טבעי בתת-פעילות בלוטת התריס

1. מזונות המפריעים לפעילות הבלוטה
בתת פעילות בלוטת התריס נרצה לחזק את אלמנט ההמרצה של הגוף ולגרום לו ללהחזיר לתפקוד את הבלוטה וכן להחזיר את מערכת החיסון למצב תקין. לשם כך ראשית נסלק מהתזונה מזונות המפריעים לתפקודה התקין של בלוטת התריס - את הירקות המצליבים. כרוב, כרובית, כרוב ניצנים,ברוקולי,קולורבי,לפת, צנון,צנונית, חרדל, חזרת וגרגיר הנחלים מכילים רכיבים "גויטרונים" - חומרים המאטים את ספיגת היוד בגוף. גם הסויה ומוצריה מכילים גויטרונים ולכן נפסיק גם אותם. היוד הוא חומר המוצא להורמון התירוקסין, אותו מפרישה הבלוטה ולכן דרוש לפעילותה התקינה. המרכיבים הגויטרונים מתפרקים ברובם בבישול ולכן ניתן להמשיך לצרוך מעט ממזונות אלו כשהם מבושלים, אך לא באופן קבוע. 

2. מזונות הממריצים פעילות הבלוטה
נגביר צריכת מזונות המכילים יוד: דגים, אצות (בסושי או כתוסף), פירות ים ומלח ים טבעי. 
בנוסף, לחיזוק תכונת ההמרצה בגוף, המתבטאת בפעילות תקינה של בלוטת התריס, נגביר צריכת מזונות ממריצים כגון שורש ג'ינג'ר, שומר, בצל לסוגיו והתבלינים בזיליקום, הל, מיורן, כמון, שמיר, פלפל חריף, רוזמרין ומנטה.

3. פעילות גופנית אקטיבית
יש לעסוק בפעילות גופנית אקטיבית, כגון הליכה נמרצת, ריצה, שיעור אירובי או כל פעילות מעלת-דופק. אלו בדיוק הפעילויות הקשות יותר ל"התנעה" במצב של תת פעילות התריס ולכן יש להתחיל בהן בהדרגה, אך בשום אופן לא לוותר עליהן.

4. ניקוי הכבד 
המזונות הממריצים והפעילות הגופנית יתרמו להחזרת מערכת החיסון למצבה התקין, אך חשוב לדעת שאחד הגורמים המשמעותיים לשיבושים במערת החיסון הוא עודף רעלנים בדם. אלו מגיעים לרוב מהתזונה וכן כתוצאה של זיהום אוויר. האיבר האחראי על ניקוי הדם הוא הכבד ולכן כדי להחזיר את מערכת החיסון למצבה התקין נעודד אותו לפעילות נמרצת.
לחיזוק פעולת הניקוי של הכבד יש לצרוך הרבה ירקות ירוקים וירקות עליים ירוקים (חסה, עלי בייבי, ותבלינים ירוקים טריים כגון פטרוזיליה). גם כורכום ידוע בפעילותו המיטיבה עם הכבד. בנוסף מומלץ לצרוך מנה יומית של משקה כלורופיל (כלורופיל הוא הפיגמנט הירוק שבצמח), הניתן לרכישה בבתי המרקחת ובחנויות הטבע, או מנה יומית של מיץ עשב חיטה.

עוד לחיזוק הכבד וניקוי הדם כדאי לשתות בבוקר, על בטן ריקה, מיץ מחצי לימון וכף שמן זית מהולים במעט מים. מומלץ גם להימנע ממזונות מתועשים המכילים חומרים משמרים ומשפרים שונים ואם ניתן – לעבור לירקות ופירות אורגניים.

5. טיפולים פיזיים 
תקופת הטיפול בתת פעילות בלוטת התריס היא כשלושה חודשים ומומלץ בזמן זה לקבל גם מספר טיפולים פיזיים בשיטות הרפואה המשלימה כגון דיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא ועוד.

טיפול טבעי ביתר-פעילות בלוטת התריס

בעודף פעילות בלוטת התריס הגוף נמרץ מדי, ולכן נרצה לחזק דווקא את התכונה המרגיעה של הגוף. נעשה זאת בעזרת מזון בסיסי ומרגיע וחיזוק מערכת העיכול.  

1. דגנים מלאים מבושלים
להרגעה וחיזוק מערכת העיכול יש חשיבות גדולה לאכילהשל מזונות פחמימתיים מקבוצת הדגנים המלאים, במיוחד מבושלים: דייסת קוואקר מלא מומלצת אחת ליום (עם חלב סויה או מעט חלב עיזים ומים. ניתן להוסיף גם סילאן ומעט פירות יבשים). מנה של אורז מלא או כוסמת, אחת ליום. לחם מלא בלבד.

2. ירקות מבושלים
ירקות מבושלים שמומלצים מאוד הם הכתומים: בטטה, גזר, דלעת ודלורית.

3. צריכה מספקת של חלבון 
חשוב לצרוך מספיק חלבון. במקרים של פעילות יתר בבלוטת התריס החלבונים המועדפים הם העוף והדגים על פני הבשר

האדום, וכן ביצים, טופו, סויה ומוצריה וחלבונים מן הצומח – קטניות: עדשים, אדממה, שעועית, חומוס, פול, אפונה, אזוקי, מש.

4. ירקות שורש
נעדיף את ירקות השורש; גזר, לפת, סלק, שומר, קולורבי, צנון וצנונית. באופן כללי מומלצת צריכה של ירקות טריים רבים המעניקים אנרגיה זמינה ומקררים.

5. חליטות צמחים פושרות
להרגעת הפעילות העצבנית של כל מערכות הגוף כדאי לשתות חליטות פושרות של צמחים מרגיעים כגון קמומיל, טיליה, מרווה, ובכלל לדאוג לשתות הרבה נוזלים.

6. פעילות גופנית מרגיעה
כדאי לתרגל פעילות גופנית מרגיעה, כגון יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז ואף מדיטציות.

7. תמיכה לכבד
חשוב לתת תמיכה לכבד וזאת עושים על ידי הגברת צריכת הירקות הירוקים והירקות העליים הירוקים ונטילת "משקה כלורופיל" או מנת עשב חיטה אחת ליום.

8. טיפולים פיזיים
גם ביתר פעילות בלוטת התריס תקופת הטיפול היא כשלושה חודשים, ומומלץ בזמן זה לקבל מספר טיפולים פיזיים בשיטות הרפואה המשלימה, כגון דיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא ועוד.


2 תגובות:

  1. קישור להסבר נוסף על תת פעילות של בלוטת התריס
    בנוסף הרבה פעמים אי אפשר לתת לגוף דברים בסיסיים מהמזון, או בגלל שקשה להתמיד ולאכול חלק מהמזונות או בגלל שכמות הויטמינים והמינרלים במזון אינה מספיקה.


    השבמחק