יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

חמאה או תותחים

מושג זה מוכר לכל מי שלמד פעם קורס כלשהו בכלכלה. כמדומני פרופ' פול סמואלסון החדיר את השימוש של מושג זה בספרו "מבוא לכלכלה" שהוא התנ"ך של הכלכלנים. המרצים נהנים להציג את עקומת התמורה בין ייצור החמאה לייצור התותחים. החמאה מסמלת שפע ורווחה לאזרחים ואילו ייצור התותחים מסמל משטרים טוטליטרים דוגמת רוסיה וצפון קוריאה.
 

   אוקצור אני כצרכן חמאה חש כבר כשלושה חודשים, שנגזר עלי למרוח גריז תותחים על הטוסטים במקום החמאה אליה הורגלתי, מה קרה לאן נעלמה החמאה? במרכול הגדול בתחילה נעלמו אריזות החמאה המלוחה ותוך שבועיים חוסל המלאי במרכול וכן ביתר רשתות המזון. פתאום נעלמו אריזות החמאה של "תנובה" ובמקומם הגיעו תחליפי החמאה או ממרחי חמאה שהינם מבוססים על שומן צמחי. החמאות תוצרת חוץ המשווקות בארץ ברובן הינן ממרחי חמאה שטעמן אינו ערב לחכי.
   חברת "תנובה" שהיא השולטת בשוק החלב הישראלי החליטה להלחם ברגולטור דרך מוצר בסיסי אותה הפסיקה לספק לשוק. מעניין מדוע אין שום קולות מצד התקשורת והרגולטור הקוראים ל"תנובה" לספק את המוצר הבסיסי שנעלם מהמדפים, מקורבים מתעשיית המזון מספרים צ'יזבטים על קיץ חם שהקטין את תנובת החלב. מספרים שבכל העולם יש מחסור בחמאה. האם הרפתנים הישראלים הפסיקו לתת הורמונים לפרות? אין מצב!! מחיר חמאת תנובה היה 30 ₪ לק"ג ( 2.99 ₪ לחבילה קטנה של מאה גרם) בגלל המחסור מייבאים חמאה דנית המועשרת בשמן צמחי שמחירה  כ  70-75 ₪ לק"ג. מי עושה כאן רווחים ע"ח הצרכנים?
  יצרני החלב דוחפים לשוק מוצרים מתוחכמים ויקרים ע"ח בריאות הצרכנים, לי אישית נראה כי הייצרנים משתמשים בשומן החלב לייצור מעדני יוגורט למינהם בהם אחוז הרווח עצום.  החמאה חשובה לבריאות, כל האגדות האורבניות המיחסים לחמאה השפעה על הכולסטרול ה"רע" הן מגמתיות. הוכח כי המאכלים הפשוטים והבסיסים הם הבריאים לבני האדם ואילו המוצרים התעשייתים המתוחכמים "מועשרים" בתוספים שונים שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצר ולשנות את צבעיו הטבעיים כדי למכור לנו אשליות.
  אני קורא לכם הצרכנים לתת לתעשיית החלב פייט קטן תכו אותם בכיסם, הקטינו את הקניות של מוצרי החלב ב 30% אם לא יעזור תנו להם 50%.  לנו נמאס להיות הפרה הנחלבת של תעשיית המזון הישראלית. 

הוצאה שנייה: בינתיים התחוללה אצלנו מחאת הקוטג', יצרני המזון עשו כמה ספינים והורידו את מחירי הקוטג', אך עדיין מחירי מוצרי החלב אצלנו גבוהים יחסית לעולם. תמשיכו לקנות את המוצרים היקרים והיצרנים ימשיכו למלוק אתכם. תלחצו אותם, אל תקנו את המוצרים המשולבים (חלב וקצפת, חלב ואגוזים וכדומה) והיצרנים יאלצו להוריד מחירים. מרגיז שהרגולטורים שלנו נוחרים בכנסת וזוללים במזנון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה