יום שני, 13 בדצמבר 2010

תוכניות נהיגה בטלוויזיה

  אני קורא להקטין את מספר שידורי התוכניות העוסקות בבישול, תרעננו את המסך וכן תלחמו במגפת תאונות הדרכים בארץ. הטרנד החדש שנדרש הינו תוכניות טלוויזיה שיעבירו את המסר של התנהגות ונימוסי כביש לכלל ציבור הנהגים.
אני קורא למנהלי הטלוויזיה הישראלית על שלושת ערוציה וחברות הכבלים להעביר את "מדורת השבט" לנושא חשוב יותר מאשר תוכניות בידור ובישול ולהקדיש בכל יום שעת חינוך לנהיגה נכונה וכללי התנהגות כביש. נדרש גם לשדר שידורים חוזרים בשעות הבוקר ולחייב את תלמידי י"א וי"ב לצפות בהם, כמו כן במסגרת הצבא לחייב את כל החיילים היוצאים לחופשת סופשבוע לצפות בתוכניות אלו. גם תלמידים הלומדים לימודי התאוריה לקבלת הרשיון יחויבו לצפייה בתוכניות אלו. את התוכניות יבנו בשיתוף עם אנשי מקצוע מהתחומים הרלוונטים. 
"עשרת החטאים"
כנהג מקצועי בעל וותק של עשרות שנים אני רואה מדי יום עברות תנועה מקוריות.
1. עיסוקים נוספים המונעים ריכוז - נהגים שקוראים עיתונים תוך כדי נהיגה, על אף שעדיין אין להם טייס אוטומטי.
ישנם גם נהגים שצופים ב
DVD תוך נהיגה. נהגים שמתגלחים ביד אחת ובשנייה מחייגים בסלולר. נהגות שלא הספיקו להתאפר בבית והן חייבות להתאפר תוך נהיגה. נהגי טנדרונים ומשאיות חלוקה חצופים שעוברים על סידור העבודה היומי שלהם, תוך נהיגה. ידם האחת עם הפלפון והיד השניה מחזיקה גליון שרות, נכון מהירותם אינה 120 קמ"ש, רק 80-90 קמ"ש לאחר שגמרו להתארגן תסמכו שמהירותם תגדל.
2. סקרנות - תאונות בצד הדרך פתאום רוב הנהגים הופכים לשמאי נזקים ומאטים את מהירותם ומצליחים לגרום מיידית לפקק תנועה של קילומטרים. 
3. נהגים צעירים שנוהגים בפול ווליום 115 דציבל מינימום, תשאלו כל מומחה שיאמר לכם שזה שקול לשתיית שני ליטר בירה. נהגים שנוהגים עם מוסיקה רעשנית מאבדים את יכולת השיפוט שלהם. נכון קשה למדוד את זה ולאכוף את זה, אך חייבים להלחם בתופעה זו. 
4. נהגים שתויים - "שתיתי כולה צ'ייסר אחד" ועל אף כל הפרסומות השוטרים צדים את חלקם אך התופעה הולכת ומתרחבת בארץ. 
5.תקשורת  - נהגים שחייבים לחייג ולדבר בסלולרי, כולנו מכירים את התופעה של נתיב אמצעי בכביש מהיר שנהג עסוק בסלולר שלו מפחית את מהירות מזגזג ונוהג בצורה מסוכנת עקב היותו עסוק בשיחה ארוכה ולעזאזל הבטיחות בכביש. 
6. נהגים רדומים/מנקרים העייפות, השעמום, האקלים אך בעיקר חוסר אחריות גורמים לאסונות. לכל נהג שנוהג שעות רבות ליום חשוב להצטייד במכשור שיתריע, אך בעיקר חשובה המשמעת לעצור ולנוח לפני שממשיכים. 
7. רוכבי דו גלגלים חצופים שמתפתלים בחוסר אחריות בין המכוניות בשביל הדאווין והאדרנלין.רוכבי הדו גלגלי שנוסעים על המדרכות בעיר ונוהגים נגד כוון הנסיעה ברחובות חד סטריים. על אינספור העברות שרוכבים אלו מבצעים כולל אגזוזים קטומים.
8. נהיגה על השוליים - כל אותם אלפי הנהגים שמחכים בסבלנות במחלפים העמוסים רואים את אותם העבריינים שכמובן זמנם יקר יותר מזמנם של הפראיירים הממושמעים. עקב שיטת כל דאלים גבר. ההתקדמות על השוליים והעקיפה מימין מאריכה את משך העמידה של הנהגים הממושמעים שכל הזמן ה"חכמולוגים" נדחפים לפניהם. 
9. מרחק עצירה - הנהגים הישראלים הם סקרנים ולכן הם מתקרבים מאד לרכב שלפניהם כדי שיוכלו לקרוא את הסטיקרים המטופשים שהודבקו על טמבונו. אחרת איני מצליח להבין מדוע הם סוגרים מרחק. נכון אני יודע אף נהג ישראלי אינו פראייר ולא יתן לאף רכב לעוקפו ולהדחק לפניו.
נהגי הרכבים הכבדים המאטים לפני צמתים מתפללים שיצליחו לבלום ולא להכנס בנהג הטיפש שהשתחל להם בין הגלגלים. 
10.נהיגת לילה - נהגים רבים הסובלים מירידת ראייה בלילה מסכנים את עצמם וזולתם ונוהגים בחוסר אחריות. נכון אין אפשרות אכיפה אך חינוך והסברה יורידו את הנהגים הללו לנהיגת יום. אכיפה משטרת התנועה תפקידה לעזור לתנועה ולא להפריע אך לצערנו ההנחיות לפיהן עובדים השוטרים הינן תפריע ככל יכולתך לתנועה, זה יעזור להנפקת דוחות. 
שוטרים שמסכנים את עצמם כדי ללכוד נהג עברין וקופצים למרכז הכביש מאטים את התנועה כך שבמעלה הדרך המכוניות נעות לאיטן ואז הנהג העברין נוסע על השוליים נתפש ע"י השוטר וחוזר חלילה. 

   ישנן עשרות דוגמאות נוספות של נהיגה עבריינית שהנהג הישראלי שכלל במשך השנים וחשוב להחדיר את הציות לחוקי התנועה לכלל הנהגים. שלטונות האכיפה נדרשים להפעיל אמצעים לאיתור וטיפול ביד קשה בעבריינים. הנהגים העבריינים שיתפשו יראו על פני מסכי הטלביזיה בלי טשטוש ובלי משוא פנים. גם שועי הארץ שתורמים לקרנות המשטרה יצולמו למען יראו כולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה