יום רביעי, 16 בפברואר 2011

פעם הסינים למדו מהיהודים

- הנמרה הסינית והאמא הישראלית - ראשי 

    הבאתי לכם תמצית מהכתבה של גיא רולניק (לחצו על הקישור דלעיל) אנא העבירו לידיעת חבריכם וילדיכם.
הפוסט שלי מטרתו להעיר את כל הישנים בעמידה. הטפיחה הישראלית בלווי המשפט האלמותי "יהיה בסדר" זמנו תם.
מומלץ לצפות גם בראיון עם הפרופסורית הסינית שכתבה את הספר
 Battle Hymn of the Tiger Mother
     הסינים מכינים את ילדיהם לעתיד; אנחנו לא. בעוד הורים מערביים מנסים לכבד את האינדיווידואליות של ילדיהם, לעודד אותם לפתח את התחביבים שלהם ועסוקים בחיזוק הילדים ובמתן פידבקים חיוביים - הסינים מאמינים שהדרך הטובה ביותר להגן על ילדיהם היא להכין אותם לעתיד: להראות להם מה הם מסוגלים לעשות ולצייד אותם ביכולות, בהרגלי עבודה ובביטחון עצמי 
שמעתם על אמי צ'ואה? אמי צ'ואה, פרופסורית למשפטים באוניברסיטת ייל, ממוצא סיני, נשואה לג'ד רובנפלד, גם הוא פרופסור למשפטים בייל, ואמא לשתי בנות - סופיה ולואיזה.


הנה הסיבה: אמי צ'ואה מפרסמת בימים אלה ספר תחת הכותרת Battle Hymn of the Tiger Mother, שבו היא מספרת על הדרך שבה בחרה לגדל את שתי בנותיה. לפני שלושה שבועות פירסם ה"וול סטריט ג'ורנל" כמה קטעים מתוך הספר, תחת כותרת חדה וברורה: "מדוע אמהות סיניות הן טובות יותר".
ה"וול סטריט ג'ורנל" הוא עיתון כלכלי שעוסק בעיקר בעניינים פיננסיים, אבל הקטעים מספרה החדש של צ'ואה נהפכו תוך ימים ספורים לכתבה הנקראת ביותר באתר שלו בינואר כולו, וזכו לתגובות ברבים מהעיתונים ומתוכניות הטלוויזיה המובילות בארה"ב.
מי שיקיש בגוגל את השם Amy Chua ימצא את הכתבה מ"וול סטריט ג'ורנל", ואת כתבות התגובה של פרופסורים, אנשי כלכלה וחינוך ב"ניו יורק טיימס" ובמאות בלוגים.
הנה תקציר - עשרת "החוקים" של אמי צ'ואה בגידול הבנות שלה:
1. על הילדות נאסר לישון אצל חברות וחברים.
2. על הילדות נאסר להיפגש למשחקים עם חברים אחר הצהריים.
3. על הילדות נאסר להשתתף בהצגות בית ספר.
4. על הילדות נאסר להתלונן על כך שנאסר עליהן להשתתף בהצגות של בית ספר.
5. על הילדות נאסר לצפות בטלוויזיה ולשחק במשחקי מחשב.
6. על הילדות נאסר לבחור את החוגים ואת הפעילויות מעבר לשעות בית הספר.
7. על הילדות לקבל לפחות ציון A בכל בחינה.
8. הילדות חייבות להיות הטובות ביותר בכיתה בכל מקצוע, למעט חינוך גופני ודרמה.
9. על הילדות נאסר לנגן בכל כלי נגינה שאינו פסנתר או כינור.
10. הילדות חייבות לנגן בפסנתר או בכינור.
עשרת הכללים האלה מאוד פרובוקטיביים כמובן - אבל מאחוריהם עומדת תיזה סדורה של המחברת, שבמרכזה הטענה שבעוד הורים מערביים מנסים לכבד את האינדיווידואליות של ילדיהם, לעודד אותם לפתח את התחביבים שלהם ועסוקים בחיזוק הילדים ובמתן פידבקים חיוביים - הסינים מאמינים שהדרך הטובה ביותר להגן על ילדיהם היא להכין אותם לעתיד: להראות להם מה הם מסוגלים לעשות ולצייד אותם ביכולות, בהרגלי עבודה ובביטחון עצמי שאיש לא יוכל לקחת מהם.
המאמר של פרופ' צ'ואה נהפך תוך שבועות ספורים לאחד הנושאים החמים והמדוברים ביותר בארה"ב, בעיקר בשכבות המשכילות והאמידות. הוא זכה למתקפות מכל כיוון אפשרי - אנשי אקדמיה, פסיכולוגים, הורים ואנשי חינוך - ונבחן משורה של זוויות: חינוכיות, כלכליות, פסיכולוגיות, תרבותיות, לאומיות וגיאו-פוליטיות. באתר של ה"וול סטריט ג'ורנל" הצטברו נכון לתחילת השבוע כ-7,500 תגובות - רובן ארוכות ומפורטות וחלקן מקצועיות.

Tiger Mom Amy Chua talks to Joy Behar about her Book.
Uploaded by BeyondPixBroadcast. - News videos hot off the press.
לטעמנו, הסיפור המעניין במאמר של צ'ואה הוא לא השיטה החינוכית שלה, אלא הסיבה לעניין העצום בכתבה ובספר. שיטות החינוך שלה לא היו נהפכות לעניין כה מדובר וזוכות לתגובות כה רבות אלמלא היו נוגעות בשתיים מהנקודות שהכי מעסיקות כיום את המעמד הבינוני והגבוה בארה"ב: הראשונה היא עלייתה של סין - הכלכלה הסינית והתרבות הסינית, והשנייה היא הילדים האמריקאים - החינוך שלהם וההתמודדות עמם.
המאמר של אמי צ'ואה כבר זכה לסיסמה קצרה: Tiger Mother או - Tiger Mom אמא נמרה - משחק מלים על הכינוי "נמרים" לכלכלות הדוהרות של סין ודרום-מזרח אסיה. בעולם האקדמיה, החינוך והכלכלה האמריקאי הכל משיחים כיום ביתרונות ובחסרונות של האמא הנמרה ובעלייתה של המעצמה הסינית.
הביטוי "אמא נמרה" מזכיר לנו מיד את האמא היהודייה. צ'ואה, הנשואה ליהודי, אומרת שהילדות שלה יודעות סינית, אבל היא מגדלת אותן כיהודיות. האתוס, הסיפור והנרטיב שלנו הם שהיהודים הם עם סגולה, שישראל היא מדינת ההיי-טק, שהגניוס היהודי שם אותנו במקום מיוחד על המפה העולמית ושאין כמו האמא היהודייה.
והמציאות בישראל? גרועה יותר מזו של ארה"ב. ההישגים של תלמידי ארה"ב עולים על הישגי תלמידי ישראל בכל המבחנים הגלובליים ברוב הפרמטרים, ובראשם לימודי המדעים והמתמטיקה. בניגוד לטענה המקובלת, ההישגים הנמוכים בישראל לא נובעים מהאוכלוסיה החרדית - שכן היא כלל אינה נכללת במבחנים הבינלאומיים.
ארה"ב יכולה "להרשות לעצמה" תוצאות בינוניות יחסית ברמת התלמידים, משום שהיא האבן השואבת לכל המדענים, המשקיעים, אנשי העסקים, אנשי המדע, האמנים והגאונים מכל רחבי העולם, שמגיעים לשוק האמריקאי ולמערכות החינוך האמריקאיות כדי לממש את הפוטנציאל שלהם. בישראל התנועה היא כמובן הפוכה.

 נ.ב "אל תרכשו את הספר אם וכאשר יתורגם לעברית, חבל"ז", 
ספרים מסוג זה הם בסופו של דבר בזבוז כסף וזמן. מספיק לקרוא את התקציר כאן ולהתחיל לשנות את הענינים.
תעברו  לפוסט הבא לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם
שיושם באוסטרליה ואנגליה, כדאי שכל מנהל/ת בית ספר תיישם זאת וכן יכינו שלטים ברוח הדברים הללו.


   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה